Jouw technische VA onderneming

KLANTEN VINDEN

Ten eerste nodig ik je natuurlijk graag uit om je aan te melden voor onze eigen Natuurlijk Online | VA Match 👉 https://www.facebook.com/groups/933915533805746

Hier vind je regelmatig nieuwe oproepen van potentiële opdrachtgevers. Als jij een oproep ziet die je aanspreekt, reageer dan direct inhoudelijk en geef ook zeker aan dat je de opleiding volgt (ik en mijn team gaan er hard ons best voor doen om ervoor te zorgen dat dat een steeds belangrijker ‘keurmerk’ wordt).

Terwijl dit natuurlijk een interessante manier is om aan opdrachten te komen is mijn eigen ervaring dat de leukste klanten uit je eigen netwerk komen.

Ik geloof dat het succes van een samenwerking ENORM afhangt van of je op ‘dezelfde golflengte’ zit. Mijn belangrijkste advies voor het vinden van leuke klanten die bij jou passen is om VANAF NU ‘zichtbaar’ te worden op Social Media. Laat zien wie je bent, wat je doet (JUIST ook nu je aan het leren bent.. want stel je eens voor dat mensen je nu, vanuit dat besef de ruimte gunnen om dat wat je leert bij hen uit te voeren, dat zou lekker zijn toch?) en waarom je doet wat je doet en werk aan jouw eigen publiek en ‘pool’ van potentiële klanten.

———————————-

Nog een paar tips:

De systemen waar je in de opleiding mee leert werken zijn goede en veel gebruikte systemen (waar een opdrachtgever eventueel ook makkelijk zelf in en mee kan werken), maar er zijn nog eindeloos veel meer systemen waarmee online ondernemers kunnen werken.

In mijn eerste jaar als technische VA stapte ik zelf in de valkuil om mijn klanten overal mee te willen helpen.

Ik dook elk systeem in en wist na verloop van tijd van veel systemen een klein beetje en van weinig systemen een boel. En het meeste van mijn tijd ging zitten in uitzoekwerk. Ik werkte KEIHARD, maar had niet het gevoel dat ik qua kennis of efficiëntie vooruit ging (eerder zelfs achteruit).

1. Mijn eerste advies aan jou is dan ook om je voorlopig ‘te beperken’ tot de systemen waarmee je in de opleiding leert werken (DIVI, ActiveCampaign, Learndash, Woocommerce, WP Fusion en evt Facebook adverteren << maar dat laatste is ook nog wel een kunst op zich dus verdiep je daarin echt eerst voordat je het aan gaat bieden).

2. Daarnaast is het makkelijker om met klanten te beginnen waar nog niets voor is ingericht, zodat je met een blanco canvas kunt starten en je klanten mee kunt nemen in ‘jouw systemen’ ipv dat jij je weg moet gaan vinden in wat er al is ingericht in systemen waar jij zelf wellicht nog geen kennis over hebt.

3. Tenslotte wil ik je adviseren om een kennismakingsgesprek ook echt te zien als gelijkwaardige kennismaking.

Bepaal wat voor jou belangrijke voorwaarden zijn voor een goede samenwerking met een opdrachtgever en maak van de gelegenheid gebruik om ook jouw vragen te stellen om te kunnen bepalen of de samenwerking kans van slagen heeft. Neem na een gesprek altijd even de tijd om het gesprek te laten bezinken en om voor jezelf te bepalen of je deze samenwerking aan wilt gaan.

Vertrouw op je gevoel en durf ook aan te geven als je denkt dat jij niet de juiste persoon bent om de opdrachtgever te gaan ondersteunen.

WAT REKEN IK VOOR MIJN DIENSTEN?

In deze opleiding krijg je alles wat je nodig hebt om jouw klanten onafhankelijk vanuit jouw eigen onderneming te helpen met het inrichten van een slimme online onderneming.

Wat jij wilt vragen voor jouw diensten is aan jou.

In principe adviseer ik om niet minder dan € 50,00 per uur te vragen en waar het mogelijk is te werken met pakketprijzen.

Om een pakketprijs te kunnen maken is het belangrijk om goed uit te vragen wat je klant wil en af te kaderen wat je voor je klant doet.

Bij een ‘kale academie’ kan je werken met een pakketprijs.

Maar voor het vullen zal je duidelijk moeten krijgen hoe dat vullen eruit gaat zien:
– Hoe groot wordt het programma?
– Hoe ziet een les eruit?
– Moet er bij elke les een mail vrijkomen?
– Hoe willen ze de mails opgemaakt hebben (mag dat ‘kaal’ of moet je daar ook weer veel in gaan opmaken)?
– Hebben ze al een huisstijl?
– Als ze met werkboeken werken < maken ze die dan zelf of verwachten ze dat jij dit doet, wie plaatst content op de externe opslagruimten?

Wat doen ze zelf en wat willen ze dat jij doet?

En misschien dat je klant, nadat jij de basis hebt gebouwd, zelf wil vullen en dat je hem alleen uitlegt hoe dat moet.

Het concreet krijgen van wat je klant wil, is de eerste (en super belangrijke) stap.

Neem de tijd om dit op papier te zetten (zodat voor jullie allebei duidelijk is wat je gaat doen en dan kan je daar een prijs aanhangen).

—————————–

IETS CONCRETER

Als technische VA heb jij een waardevolle expertise.
Qua uurtarief zou ik daarom niet onder de € 50,00 per uur gaan zitten.

Voor een ‘kale academie’ (waarbij je alleen de techniek voor de academie, woocommerce, activecampaign in de huisstijl van de klant) klaarzet, maar waarbij die niet wordt gevuld reken ik op 12 uur tijd (exclusief andere kosten).

Met een uurtarief van € 50,00 per uur, zou ik uitkomen op € 600,00 exclusief BTW.

Voor de betaalde licenties (dat gaat om Learndash en WP Fusion – waarvan ik je aanraad om de ‘developer variant’ aan te schaffen) vraag ik een bijdrage van 100 euro per jaar per licentie.

Dus daarmee kom je uit op € 700,00 a € 800,00 euro exclusief BTW.

Daarnaast is het belangrijk dat een website goed onderhouden wordt.

Ik bied daarom altijd één jaar onderhoud (updaten van plugins, thema en WordPress) en ‘technische pechhulp’ aan bij een pakket. Ik verkoop dit ook in ‘losse abonnementen’.

Als ik een offerte maak specificeer ik die qua uren en kosten niet (behalve dan de licentie kosten omdat die jaarlijks terugkomen), maar krijgen ze van mij een overzicht van WAT er is inbegrepen en wat dat in totaal kost.

Na ‘de basis’ is een academie eigenlijk ALTIJD MAATWERK.

De kosten zijn afhankelijk van wat je klant wil.

—————————– 

HANDIGE DOCUMENTEN
(om jouw eigen documenten op te baseren)

Document Kennismakingsgesprek:
https://leden.natuurlijkonline.com/wp-content/uploads/2021/03/Kennismakingsgesprek.docx

Document Intake-Online-Academie:
https://www.natuurlijkonline.com/wp-content/uploads/2021/02/Intake-document-voor-een-online-academie.pdf

Document voorbeeld offerte Wendy:
https://leden.natuurlijkonline.com/wp-content/uploads/2021/03/Online-leeromgeving-Prijsindicatie-Opzet.docx

OVERIGE KOSTEN (VOOR JOUW KLANT)

Hostingomgeving + domeinnaam
(Vimexx compleet pakket 6,99 per maand, domeinnaam paar euro per jaar)

Abonnement Active Campaign (va 15 euro per maand)

Externe opslagruimte video / audio (Vimeo va 6 euro per maand)

Mollie (betaal je per transactie)

Eventueel:
Woocommerce subscriptions
(waarmee je betaling in termijnen mogelijk kunt maken – 200 dollar per jaar)

Indien beschikbaar:
Connectie met boekhoudsysteem (prijs afhankelijk van aanbod/koppeling)

En beslis voor jezelf natuurlijk wat je doet met
je betaalde licenties voor DIVI, Learndash en WP Fusion
(of je die bv per jaar aan je klant aanbiedt)
en het onderhoud aan de site (in de vorm van updates en backups)