Als jij geen probleem ervaart

Voordat je start met het oplossen van een probleem is het belangrijk dat je precies weet wat er speelt.

Ben je er van bewust dat jouw klant waarschijnlijk geen idee heeft en ‘problemen’ die zijn of haar klanten bij hem melden blind doorstuurt.

Controleer of er ook echt een probleem is.

Als je zelf de fout niet kunt reproduceren mag je er vanuit gaan dat het probleem zich (in de systemen) bij de gebruiker bevindt. Als dit niet duidelijk is, vraag dan na wat PRECIES de actie was die iemand ondernam en welke foutmelding ze precies te zien kregen (als dat van toepassing is) op het moment dat ze de fout ervaarden.

Soms blijkt er eigenlijk geen probleem te zijn, maar heeft de gebruiker gewoon wat meer uitleg nodig over hoe ze het systeem kunnen gebruiken.

Een andere oorzaak van een probleem dat jij niet ziet, maar de klant blijft ervaren zit vaak in de browser caching. Vraag de gebruiker daarom om de browser geschiedenis even te wissen of het ook even met een ander apparaat te proberen (zodat ze kunnen zien dat het niet aan ons systeem ligt).

Als jij zelf ook een probleem ervaart kan je even kijken of deze eerste stappen het probleem oplost.

Eerste stappen om te zetten bij een WordPress probleem

  • Maak een backup.
  • Verwijder je Browser geschiedenis (en adviseer je klant dit ook te doen zodra het probleem is opgelost).
  • Login bij het WordPress dashboard als dat nog kan (of maak verbinding met de website via een FTP omgeving).
  • Zorg dat alles up to date is (plugins, thema en WordPress).
  • Verwijder caching op website niveau (DIVI caching vind je via: Divi, Thema Opties, Builder, Geavanceerd, Generering statisch CSS-bestand > klik ‘duidelijk’ om te verwijderen).
Ververs de permalinks

Ververs de permalinks. Ga naar Instellingen > Permalinks en klik op wijzigingen opslaan, zonder verder iets aan te passen.

Ontdek welke plugin het probleem veroorzaakt

Deactiveer alle plugins en activeer ze één-voor-één om te controleren wanneer het probleem ontstaat (heb je de plugin die het probleem veroorzaakt nodig > neem dan contact op met de support van de ontwikkelaar, heb je hem niet nodig verwijder of vervang hem dan).

Nog steeds een probleem? Kijk dan bij de veel voorkomende problemen en oplossingen of jouw probleem daar al bij staat of deel het in de Facebook groep zodat we met je mee kunnen kijken.